Історія створення
Кафедру педагогіки як самостійний структурний підрозділ у Харківському університеті було засновано в 1850 році, про що свідчать архівні матеріали, які зберігаються в Санкт-Петербурзькому архіві. У документах наголошується, що на кафедру покладаються відповідальні завдання: поглиблювати гуманітарну спрямованість університетської освіти, надавати найширші можливості випускникам для працевлаштування. Педагогіка як навчальний предмет викладається з 1900 року з невеликими перервами, які виникали через відсутність відповідних кадрів. На кафедрі працювали такі талановиті педагоги, як: проф. Е. К. Мауер (1825-1830), проф. А. О. Валіцький (1837-1852), проф. М. О. Лавровський (1852-1863). В різні роки педагогіку викладали проф. М. М. Лунін, А. П. Рославський-Петровський, І. Я. Кронеберг, К. А. Дьяченко, Ф. А. Зеленогорський, приват-доценти М. А. Маслов, І. С. Продан. Завідувачами кафедри були: Х. Роммель (1850-1851 рр.), М. О. Лавровський (1852-1863 рр.), відомий психолог Л. І. Янченко, педагоги М. Ф. Богатов i П. А. Ярмоленко. Вченими кафедри досліджувались історико-педагогічні, психолого-педагогічні, соціально-культурологічні та соціально-педагогічні теми.
З відкриттям кафедри читання педагогічних дисциплін стає систематичним, а обговорення професійно-педагогічних завдань переходить у розряд загальноуніверситетських завдань. Вага педагогічних дисциплін в університеті в ХІХ столітті й аж до довоєнних років була досить висока: до 30%. Курс педагогіки як обов’язкова дисципліна викладався на всіх факультетах, крім медичного. Практичні й семінарські заняття проводились із загальної педагогіки, історії педагогіки, теорії виховання та дидактики.
Галузь дослідження
З часу утворення й творчої діяльності кафедри тематика наукових досліджень змінювалась у відповідності до соціально-політичної і економічної кон’юнктури. Розпочинались наукові пошуки з того, що проводився історичний аналіз класичної педагогічної думки. Вивчались праці Я. А. Коменського, Ж.-Ж. Руссо, І. Г. Песталоцці та ін., отже провідною тематикою наукових досліджень кафедри були історико-педагогічні.
Нові підходи до підготовки педагогів призвели до формування відповідних напрямів наукових досліджень кафедри. Досліджувались такі теми, як: «Формування педагогічної культури», «Онто-інвайроментальна педагогіка», «Естетична й ділова культура педагога», «Формування мовної і мовленнєвої культури», «Екологічна й валеологічна культура» та ін. Було опубліковано монографії по визначених темах: «Удосконалення загальнопедагогічної підготовки вчителя в університеті (1990 р.), «Методологія і ідеологія онто-інвайроментальної педагогіки (Педагогіка гармонізації і злагоди особистості з довкіллям)» (2003 р.), «Педагогічні засади теорії і практики педагогічної майстерності» (2004 р.), «Образ педагога» (2002 р.), «Моральна культура вчителя» (2007 р.). Було відкрито вчену спеціалізовану раду за спеціальністю 13.00.05 — соціальна педагогіка. Кафедрою було підготовлено і захищено дві докторські та більше 20 кандидатських дисертацій у вчених спеціалізованих радах Києва, Луцька, Луганська, Харкова.
До здобутків цього періоду належать: видання 58 методичних матеріалів й 9 навчальних посібників з грифом Міністерства освіти і науки; започаткування фахового видання з педагогіки «Наукові записки кафедри педагогіки». Основними досягненнями кафедри педагогіки є відкриття закономірностей і умов, що сприяють самореалізації особистості, досягненню нею успіхів, гармонізації власної поведінки з довкіллям простими освітніми засобами.
Перед вченими кафедри поставлено наступні завдання:
Сучасний етап розвитку кафедри
Стратегія кафедри спрямована на оновлення наукової, навчальної, методичної та виховної роботи в контексті сучасної освітньої парадигми. Так, науково-педагогічними працівниками кафедри проводиться дослідження за обраною темою «Сучасні технології та методики професійно-педагогічної підготовки фахівців в освітньому просторі вищих навчальних закладів»; щорічно проводяться круглі столи з актуальних проблем педагогіки вищої школи на регіональному рівні; ведеться робота щодо входження збірника наукових праць «Наукові записки кафедри педагогіки» до провідних наукометричних баз цитування; студентська молодь активно залучається до наукової роботи в рамках кафедральної теми дослідження зі спільним висвітленням результатів проведеної роботи у провідних фахових виданнях України; науково-педагогічні працівники сприяють участі студентів у конкурсах студентських наукових робіт різних рівнів.
Колектив кафедри, ідучи у ногу з вимогами часу, впроваджує в освітній процес активні та інтерактивні методи навчання. Особливо приваблюють студентів: кейс-метод, метод проектів, метод мозкового штурму та брейн-ринг.
Здійснюється активна робота щодо удосконалення робочих програм навчальних дисциплін та програми літньої виховної практики, розробляються курси дистанційного навчання. Започатковано роботу по створенню комп’ютерного програмного продукту для самостійної роботи студентів з навчальної дисципліни «Педагогіка» (пілотний проект), ведеться робота з оновлення інформаційно-методичного забезпечення навчальних дисциплін.
Науково-педагогічні працівники кафедри не тільки планово, а й позапланово підвищують свою педагогічну майстерність шляхом участі в різноманітних школах-семінарах, тренінгах, майстер-класах у провідних навчальних закладах України та проходять стажування в країнах Європейського Союзу.
У рамках виховної роботи колектив кафедри проводить зі студентами виховні заходи, спрямовані на удосконалення культури спілкування та культури поведінки майбутніх фахівців з вищою освітою.
Контактна інформація:
Адреса: майдан Свободи, 6, 4-й поверх, ауд. 612
Телефон: +380 (57) 707-51-78
|